Pracownicze szafki ubraniowe BHP – jakie powinny mieć wymiary i jakie wymogi muszą spełniać?

Pracownicze szafki ubraniowe BHP – jakie powinny mieć wymiary i jakie wymogi muszą spełniać?

Obowiązek wyposażenia zakładów pracy w odpowiednie szafki pracownicze BHP ciąży na wszystkich przedsiębiorstwach, których charakter działania wymaga od pracowników zmiany ubrań z codziennego (prywatnego), na robocze (służbowe). Wybór konkretnych rozwiązań powinien być podyktowany zarówno obowiązującymi przepisami prawa, jak i brać pod uwagę ogólny komfort pracowników.

Chcesz dowiedzieć się, jak wybrać właściwe elementy wyposażenia szatni pracowniczej w Twoim przedsiębiorstwie? Sprawdź, jakie parametry, wymiary oraz wymogi powinny spełniać!

Czym są i do czego służą szafki BHP?

Tego rodzaju rozwiązania znajdują zastosowanie przede wszystkim w szatniach firm, których specyfika oraz zakres prowadzonych prac wymaga zmiany odzieży i obuwia z “codziennego” na “robocze”. Szafki BHP pozwalają bowiem na sprawne przechowywanie i zabezpieczanie rzeczy,  gdy pracownicy są zajęci wykonywaniem swoich obowiązków.

Jakie rodzaje szafek pracowniczych sprawdzają się w szatniach?

Podstawowy podział, według którego możemy klasyfikować tego rodzaju rozwiązania, uwzględnia szafki:

  • Jednokomorowe – pojedyncze wolnostojące lub łączone modułowo. Jedna szafka zapewnia przestrzeń do przechowywania ubrań oraz innych niezbędnych przedmiotów dla jednego pracownika.
  • Wielokomorowe, które składają się z kilku (od 2 do  8) osobnych komór w ramach jednego mebla. Komory są najczęściej wydzielone jako osobne kolumny, możliwy jest też podział na wysokości w konfiguracji dwu- lub trzyrzędowej. W mniejszych pomieszczeniach dobrze sprawdzają się też szafy z komorami typu L, z bardziej zoptymalizowaną przestrzenią. 
  • Multiszafki, tzw. szafki skrytkowe lub śniadaniowe-  stanowią modułowe rozwiązanie zapewniające pracownikom dostęp do małej przestrzeni skrytkowej, w której można przechować w czasie pracy drobne rzeczy osobiste, takie jak portfel, telefon komórkowy albo… drugie śniadanie 😊

Dodatkowymi obszarami, na podstawie których możemy rozróżniać konkretne rodzaje szaf, są:

  • Sposoby montażu, czyli szafki umieszczone na nogach, metalowych cokołach oraz takie, które można zawiesić na ścianie.
  • Dodatkowe funkcjonalności, w tym przede wszystkim dołączone ławki (stałe i wysuwane), które uławiają codzienne korzystanie z szatni, pojemniki na buty, systemy wieszaków czy perforacje korpusu i drzwi poprawiające wentylację wnętrza.

Jakie wymagania powinny spełniać szafki ubraniowe do szatni?

Jakie obowiązki ciążą na pracodawcy, które udostępnia swoim pracownikom szatnie, a wraz z nimi – szafki przeznaczone do przechowywania odzieży? Dokładny opis znajdziesz w poniższych punktach.

Po 1: zachowanie odpowiednich wymiarów szafek

Każda szafka BHP na ubrania powinna oferować określone wymiary, które dokładnie definiuje polska norma PN -75M-78711. W myśl przytoczonych przepisów tego rodzaju elementy powinny mieć: 180 cm wysokości, 40 cm szerokości oraz 48 cm głębokości.

Po 2: zadbanie o właściwe wyposażenie każdej szafki BHP

W przypadku konieczności zmiany przez pracowników odzieży na służbową, każda tego typu szafka powinna posiadać 2 przestrzenie. Jedną na odzież własną, z kolei drugą - przeznaczoną na przechowywanie odzieży roboczej. Ponadto, powinny znajdować się w niej półka, wieszak, a także zamek, który pozwoli na zamknięcie wnętrza.

Po 3: zapewnienie pożądanego stopnia bezpieczeństwa

Każda szafka udostępniana konkretnemu pracownikowi powinna być wyposażona w zabezpieczenie, które skutecznie ochroni jej zawartość przed nieuprawnionym dostępem. Największą popularnością cieszą się oczywiście klasyczne zamki na klucz, który powinien pozostawać w posiadaniu wyłącznie uprawnionych osób (czytaj: pracowników, którzy korzystają w danych szafek i obsługi szatni posiadającej tzw. klucz Master, który otwiera wszystkie szafki w szatni). Możliwe jest też zamontowanie zamków szyfrowych, zarówno mechanicznych, jak i elektronicznych. Dla najbardziej konserwatywnych użytkowników dostępne są oczywiście także sprawdzone zaczepy na kłódki.

Po 4: dopilnowanie, aby każdy pracownik miał swoją szafkę

Bardzo ważne jest, aby ilość szafek umieszczonych w szatni dla pracowników odpowiadała faktycznej ilości osób, które mają z nich korzystać. Nie powinno dochodzić do sytuacji, w których jedna szafka jest przydzielona np. kilku osobom jednocześnie. Warto zaplanować takie pomieszczenie z 5%-10% zapasem, gdyby liczba pracowników nagle wzrosła. 

Ile kosztują szafki do szatni pracowniczej?

Dokładne wymiary inwestycji w szafki do szatni pracowniczej są uzależnione od kilku czynników. Kluczowe są oczywiście liczba, rozmiar oraz specyfika tego rodzaju mebli, a także ich wyposażenie czy dodatkowe funkcjonalności.

Najtańsze rozwiązania zaczynają się już od około 400 złotych netto. Szafki z tzw. średniej półki to wydatek na poziomie około 1000 – 1500 złotych. Z kolei najbardziej solidne opcje wiążą się z koniecznością przeznaczenia na ich zakup nawet 2000 – 2500 zł netto za sztukę.

Szukasz sprawdzonych szafek dla pracowników, które zapewnią im odpowiedni komfort, a przede wszystkim pozwolą działać Twojej firmie w zgodzie z aktualnymi normami?

W naszym internetowym sklepie IMPEXIMP znajdziesz wiele gotowych wariantów tego typu rozwiązań, które z powodzeniem dopasujesz do charakterystyki oraz rozmiarów Twojego przedsiębiorstwa. Już teraz przejdź do sekcji szafki ubraniowe, aby łatwo zapoznać się z całą gamą oferowanych przez nas produktów. Pamiętaj, że obok świetnej jakości elementów wyposażenia pracowniczej szatni, znajdziesz u nas również merytoryczne wsparcie w doborze najbardziej dopasowanych opcji. 

Zaloguj się
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl