Kategorie blog
Archiwum
nie pon wto śro czw pią sob
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
Jak zabezpieczyć dane osobowe według RODO? Wszystko o szafach na dokumenty.
Jak zabezpieczyć dane osobowe według RODO? Wszystko o szafach na dokumenty.

RODO, a właściwie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych to system przepisów europejskich, które odnoszą się do sposobów zarządzania danymi osobowymi, w tym ich: przetwarzania, wykorzystywania, zabezpieczania oraz przechowywania. Nowa ustawa o ochronie danych osobowych została uchwalona przez Sejm RP 10 maja 2018 roku i tym samym zapewnia stosowanie w polskim prawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 o ochronie danych osobowych. Ustawa o RODO ma zastosowanie w polskim porządku prawnym od dnia 25 maja 2018 roku.

I choć od wdrożenia tego prawa upłynęło już sporo czasu – nadal znaczna część firm oraz instytucji państwowych, których również to dotyczy, nie do końca zdaje sobie sprawę, jak te przepisy funkcjonują. Dla wielu RODO jest bowiem synonimem wszystkiego, co związane z danymi przetwarzanymi za pomocą sieci, w tym na stronach internetowych czy e-sklepach). Jednak w rzeczywistości jest to cały zbiór przepisów, które swoim zasięgiem dotykają praktycznie każdego obszaru związanego z funkcjonowaniem przedsiębiorstw i urzędów, w których dochodzi do jakiegokolwiek przetwarzania danych osobowych

W IMPEXIMP na co dzień zajmujemy się sprzedażą rozwiązań zabezpieczających, ale przede wszystkim doradzaniem osobom, które poszukują skutecznej ochrony kosztowności, dokumentów, broni i wielu innych przedmiotów. Dlatego z pewnością nie będzie dla Ciebie żadnym zaskoczeniem, jeśli w tym artykule skupimy się na “fizycznej” części przepisów RODO, czyli w jaki sposób skutecznie i legalnie zabezpieczyć dane osobowe.

Jakie parametry powinna oferować szafa, aby przechowywanie dokumentów było zgodne z RODO?

Na początku warto wspomnieć, że przepisy RODO nie są w tym przypadku jednoznaczne i nie informują o wymaganiach wprost. Na próżno szukać w nich konkretnych informacji na temat budowy, funkcjonalności, czy chociażby rozmiarów szaf oraz mebli, w których przechowuje się dokumenty.

Z drugiej strony – intencje ustawodawców (także te dotyczące wspomnianych szaf i pozostałych elementów), można bardzo łatwo odczytać. W końcu głównym założeniem tych przepisów jest skuteczna ochrona danych osobowych.

Jak rozumieć postanowienia RODO w kontekście przechowywania dokumentów?

Główny obowiązek, który ciąży na każdym przedsiębiorcy, urzędniku oraz innej osobie bezpośrednio odpowiadającej za bezpieczeństwo danych, to skuteczne zabezpieczenie danych osobowych. 

Mówiąc wprost: ma zapewnić takie warunki zarządzania, przechowywania oraz ewidencji dokumentów, aby gwarantowały jak najwyższy poziom ochrony przed osobami trzecimi, które nie powinny mieć dostępu do tego typu informacji o osobach.

Swoim zasięgiem dotyczy zatem zarówno treści umów, rozliczeń, karotek, jak i szeregu innego rodzaju dokumentacji, która może zawierać jakiekolwiek dane osobowe (pracowników, kontrahentów, klientów, użytkowników itp.).

Szafa na dokumenty RODO. Na co zwrócić uwagę podczas jej wyboru?

Zdecydowanie jednym z najważniejszych czynników jest zabezpieczenie jej zawartości. Szafa dostosowana do spełniania przepisów RODO powinna posiadać:

 

  • Odpowiedni rozmiar, który pozwoli pomieścić w niej wszystkie istotne dokumenty (w teczkach, segregatorach, folderach, koszulkach itd.).
  • Właściwie dobrany zamek (na klucz, szyfr lub biometrię), którego możliwość otwarcia będzie zawężona jedynie do ściśle określonej grupy powołanych osób.
  • Solidną budowę, która będzie stanowiła skuteczną barierę na wypadek próby siłowego dostania się do wnętrza szafy.

 

Właściwe przetwarzanie danych osobowych dotyczy nie tylko dokumentów czy kartotek, ale również bardziej zaawansowanych cyfrowych nośników, jak chociażby: dyski twarde, pendrive’y oraz płyty CD. Dlatego poza wyżej wymienionymi czynnikami liczy się również określenie konkretnego przeznaczenia szafy.

O czym jeszcze warto pamiętać w trakcie zakupu szafy RODO?

Innymi elementami, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru szafy na dokumenty RODO, są:

 

  • Zabezpieczenia ognioodporne, które ochronią jej zawartość na wypadek wybuchu pożaru.
  • Zabezpieczenia przed zalaniem, które będą przeciwdziałały dostaniu się do środka wody.

 

W tym miejscu istotna jest również dogodna lokalizacja, która ograniczy liczbę osób mających bezpośredni dostęp do szafy. Szafy warto postawić w zamkniętych i dobrze chronionych pomieszczeniach, do których wstęp mają tylko wskazane osoby.

Chcesz mieć pewność, że Twoja firma lub instytucja spełnia wymagania RODO?

Odwiedź nasz polski sklep internetowy z sejfami oraz szafami, w którym czeka na Ciebie mnóstwo gotowych pozycji produktowych. Określ specyfikę swojej organizacji oraz wskaż swoje potrzeby, a następnie dokonaj wyboru spośród wielu dostępnych szaf na dokument.

Pamiętaj, że w razie jakichkolwiek pytań lub problemów - chętnie służymy pomocą i wsparciem. Wystarczy, że do nas zadzwonisz lub napiszesz, a nasi doradcy z przyjemnością pomogą Ci w dokonaniu właściwego wyboru.

Zaloguj się
Submit
Nie pamiętasz hasła? Zarejestruj się
Waluty
do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl